Narrow your search
Listing 1 - 10 of 54 << page
of 6
>>
Sort by

Book
Leuker lesgeven
Author:
ISBN: 9789059315938 Year: 2011 Publisher: Den Haag Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als docent, trainer, leraar of hoe je jezelf ook wilt noemen wil je bij voorkeur leuk en inspirerend lesgeven aan een leuke groep. Als de groep leuk, meewerkend en toegankelijk is, lijkt het halve werk al gedaan en hoef je alleen nog maar een leuk lesprogramma te hebben. Veel negatieve ervaringen op het gebied van lesgeven worden afgedaan met de bewering dat de groep niet leuk was of zelfs ronduit moeilijk. Negatieve ervaringen met groepen kunnen soms vervelende gevolgen hebben. Angst om weer voor de groep te staan, verlies van passie en bevlogenheid kan een eerste aanleiding zijn tot het ontstaan van compassiemoeheid of zelfs een burn-out. De auteur past theorien uit de sociale psychologie toe voor leerkrachten, met het doel lesgeven te vergemakkelijken, en leuker te laten worden Inhoudsopgave : 1 Voor wie doe ik het allemaal? 1.1 Inleiding 1.2 De voorbereiding van de les 1.3 Het maken van lesdoelen 1.4 Het verkennen van de beginsituatie: Aan wie geef ik eigenlijk les? 1.5 Eerste indrukken 1.6 Stereotypering en zelfbevestigende voorspellingen in de klas 1.7 Attributies 1.8 Prestatie-motivatie 1.9 Slot 2 Wie ben ik dat ik dit mag (moet?) doen? 2.1 Inleiding 2.2 De docent in beeld 2.3 Docentkwaliteiten 2.4 Authenticiteit 2.5 Het 'zelf' van de docent 2.6 Het uimodel en veranderen van (docent)gedrag 2.7 Leuker lesgeven en feedback 2.8 Het spanningsveld tussen aansluiten bij de groep en de leiding nemen 2.9 Ontwikkelingsfasen binnen het docentschap 2.10 De automatische piloot 2.11 Zorgen voor jezelf 3 Omgaan met (leuke) groepen in onderwijs 3.1 Inleiding 3.2 Interactie en communicatie in de groep 3.3 Groepscohesie, conformiteit, beinvloeding en besluitvorming 3.4 De ontwikkeling van groepen 3.5 Samenwerkend leren 3.6 Sociale vaardigheden en het nut van een sociale vaardigheidstraining 3.7 Slot 4 Lastige situaties in groepen 4.1 Inleiding 4.2 Lastige situaties 4.3 Paradoxale interventies 4.4 Wat te doen bij ... 4.5 Ervaringen van collega-docenten 4.6 Slot


Book
Ontdek snel: Mindmappen
Author:
ISBN: 9789059407138 905940713X Year: 2015 Publisher: Culemborg Van Duuren Media

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Ontdek snel' is een serie boeken en e-books die de lezer in negentig minuten de essentiële kennis over een onderwerp leren. Mindmappen – op papier of digitaal – is een handige methode in een wereld met een overdaad aan informatie. Mindmaps maken helpt structuur aanbrengen op een visuele manier die de mogelijkheden van beide hersenhelften benut. Handig bij studeren, plannen, voorbereiden en presenteren. Dit boek legt de techniek stap-voor-stap uit. Er zijn zeven fasen. Een goede hiërarchie helpt optimaal associëren. Ook het gebruik van kleur en beeld wordt toegelicht. Het gebruik van interviews is leuk. Ze zijn lang en wat saai opgeschreven, maar bieden context voor theorie over en het gebruik van mindmaps, ook in het onderwijs. Als illustratie veel afbeeldingen van mindmaps als voorbeeld en portretjes van de geïnterviewden. De Nederlandse auteur is mindmaptrainer en schreef meer boeken over dit onderwerp. © NBD Biblion - Drs. Sasja E.A. Nicolai


Book
Study skills for science, engineering and technology students
Authors: --- ---
ISBN: 9780273720737 Year: 2009 Publisher: Harlow Pearson Longman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

An accessible, student-friendly handbook that covers all of the essential study skills that will ensure that Science, Engineering or Technology students get the most out of their course. Effective Study Skillscovers all of the key skills areas that will have the most impact on success on any Science, Engineering & Technology course, including: Effectively managing your time and stress Getting the most out of lectures and tutorials Improving your revision skills and exam performance Developing structured problem solving skills & techniques Mastering critical thinking, argument and analysis Developing successful reading and note-taking strategies Essay and research report planning and technical writing techniques Working in groups and effective presentation of assignments and projects Solving mathematical problems Working in the laboratory Final year project research and writing Real-life examples, self-assessment exercises and end-of-chapter quizzes will help students to assess their current skills base, develop them further and learn how to apply them in work and study.


Book
Leren in de 21e eeuw
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789082226942 9082226944 Year: 2018 Publisher: Groningen BoekTweePuntNul

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over leren in de 21e eeuw en 21st century skills in het onderwijs.Een inspiratieboek voor onderwijsprofessionals in het basis- en voortgezet onderwijs. In en rond het onderwijs wordt veel en vaak gediscussieerd over hoe we het toekomstbestendig kunnen maken. Hoe bieden we leerlingen een prikkelende en uitdagende leeromgeving waarin ze zichzelf kunnen ontwikkelen? Waarin ruimte is voor betekenisvol leren, eigen talenten en het ontwikkelen van vaardigheden?Dit inspiratieboek is bedoeld om je te informeren en te inspireren over het onderwijs van de toekomst. Waarom zou het tot herontwerp van onderwijs moeten komen? Hoe ziet dat er mogelijk uit? Waar kan je als school aan denken? Wat zijn dan die 21st century skills en wat maakt ze nieuw? Hoe kan je er als school mee aan de slag?Henk Lamers en Frank van den Oetelaar geven in een aantal hoofdstukken achtergrondinformatie. Negen co-auteurs uit het basis- en voorgezet onderwijs delen hun ervaringen met leerarrangementen waarmee je zelf meteen aan de slag kan. Daarnaast zijn vier nieuwe leerarrangementen ontworpen en omschreven. Door middel van interviews geven tien experts hun zienswijze.


Book
Beter in rapporteren
Authors: ---
ISBN: 9789024426768 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beter in rapporteren helpt je om betere zakelijke teksten te schrijven. Het boek behandelt o.a. het schrijven van rapporten, papers, verslagen en scripties. De korte paragrafen, praktijkgerichte voorbeelden en bijbehorende website met oefeningen en feedback maken dit boek tot een echte hulp voor studenten.Auteurs Eric Tiggeler en Manon Rundervoort behandelen in negen hoofstukken alle relevante onderwerpen rondom rapporteren. Voorbeelden zijn de opbouw van een rapport, start van een tekst en een aantrekkelijke schrijfstijl.In deze tweede druk zijn er meer oefeningen en toevoegingen in de tekst opgenomen. Ook is er een evenwichtigere verdeling qua online oefeningen per hoofdstuk. Op de bijbehorende website staan toetsen met meerkeuzen- en invulvragen incl. feedback en online opdrachtenBeter in rapporteren is zowel te gebruiken in klassikaal onderwijs als tijdens zelfstudie. Het boek is geschikt voor iedere student die te maken krijgt met rapporteren en richt zich daarbij met name op de volgende studierichtingen: Accountancy, Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde MER, Commerciële economie, Facility Management, International Business Languages, Small Business en Retailmanagement en Technische bedrijfskunde.Bron : http://www.bol.com


Book
Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken : Alfabetisch naslagwerk voor het hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789043023283 Year: 2012 Publisher: [S.l.] : Pearson Education Benelux,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken is een alfabetisch naslagwerk voor het hoger onderwijs. De uitgebreide verzameling begrippen geeft houvast op het gebied van onderzoek, communicatie, de verwerving van studievaardigheden en studieloopbaancoaching. De begrippen worden verklaard en toegelicht met voorbeelden, stappenplannen en tips. Succesvol studeren, communiceren en onderzoeken is geschreven voor studenten en docenten binnen het hoger onderwijs. Voor studenten is het een handboek dat praktische antwoorden biedt op vragen als: • Hoe houd je een overtuigende presentatie? • Hoe bereid je je voor op een competentieassessment? • Hoe stel je een onderzoeksplan op? Docenten kunnen dit boek gebruiken als leidraad bij het geven van opdrachten, het begeleiden van het leerproces en het beoordelen van de prestaties van hun studenten. Tweede druk met een ruime aanvulling van tekst en onderwerpen van een naslagwerk voor studenten en docenten in het hoger onderwijs dat ruim vierhonderd lemmata bevat over communicatie, onderzoek doen en studieloopbaanontwikkeling. Dat is ruim meer dan in de eerste druk. De samenhang van deze drie thema's wordt verantwoord in drie schema's in de inleiding. De opgenomen begrippen worden verklaard en soms voorzien van voorbeelden en verwijzingen naar verwante onderwerpen. Een aantal lemmata bevat expliciete hulp voor de opbouw van brieven, rapporten, presentaties, verslagen, het samenstellen van een portfolio en het maken van een curriculum vitae. De tekst bij de lemmata en de samenhang ervan is in de onderwijspraktijk getoetst. Door de brede opzet en concrete aanpak voor studenten in het hoger onderwijs een nuttig boek.


Book
Jij kan beter : als je kind een onderpresteerder is
Author:
ISBN: 9789490382568 Year: 2012 Publisher: Gent Witsand

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit bijzonder vernieuwende boek legt op verhelderende wijze uit wat onderpresteren precies is, en waarom het juist bij intelligentere kinderen en jongeren vaker voorkomt. Het toont aan dat onderpresteren niet zomaar een 'afwijking' is, maar wel het gevolg van factoren die jullie samen in de hand hebben.


Book
Vaardigheden voor zelfstandig leren : een praktijkgericht overzicht van onderzoek.
Authors: --- ---
ISBN: 9023238699 Year: 2002 Publisher: Assen : Van Gorcum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave 1 Inleiding 1.1 Achtergronden 1.2 Doel- en vraagstelling 1.3 Keuze van leervaardigheden 1.4 Opbouw van dit boek Deel I Complexe leervaardigheden 2 Studerend lezen 2.1 Inleiding 2.2 Wat houdt deze vaardigheid in? 2.3 Hoe kunnen leerlingen deze vaardigheid leren? 2.4 Hoe effectief is onderwijs in deze vaardigheid? 3 Leren door schrijven 3.1 Inleiding 3.2 Wat houdt deze vaardigheid in? 3.3 Hoe kunnen leerlingen deze vaardigheid leren? 3.4 Hoe effectief is onderwijs in deze vaardigheid? 4 Kritisch denken 4.1 Inleiding 4.2 Wat houdt deze vaardigheid in? 4.3 Hoe kunnen leerlingen deze vaardigheid leren? 4.4 Hoe effectief is onderwijs in deze vaardigheid? 5 Leren door samenwerken 5.1 Inleiding 5.2 Wat houdt deze vaardigheid in? 5.3 Hoe kunnen leerlingen deze vaardigheid leren? 5.4 Hoe effectief is onderwijs in deze vaardigheid? Deel II Enkelvoudige leervaardigheden 6 Voorbereidende leervaardigheden 6.1 Kiezen 6.2 Doel bepalen 6.3 Jezelf motiveren 6.4 Tijd managen en plannen 7 Uitvoerende leervaardigheden 7.1 Jezelf vragen stellen 7.2 Structureren of schematiseren 7.3 Jezelf controleren of bewaken 7.4 Hulp vragen en geven 8 Afsluitende leervaardigheden 8.1 Jezelf beoordelen Deel III Meeromvattende programma's 9 Programma's voor leervaardigheden 9.1 Inleiding 9.2 Verschillende soorten programma's 9.3 Hoe effectief zijn meeromvattende programma's? 9.4 Wat zijn kenmerken van goede programma's? 9.5 Drie voorbeeldprogramma's


Book
Breintrein : zet je leren op het goede spoor.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789031725052 Year: 2007 Publisher: Averbode Altiora

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Breintrein is een praktisch boek dat leerlingen aanzet om actief hun eigen leren te onderzoeken en te verbeteren. Via opdrachten, oefeningen en toepassingen op de eigen leerstof ontwikkelen leerlingen stap voor stap belangrijke vaardigheden zoals efficiënt memoriseren, het opstellen en uitvoeren van een goede planning of het schematiseren van een tekst. Daarnaast verwerven de leerlingen inzicht in hoe leren in het algemeen én voor henzelf werkt. Bovendien leren ze hoe ze zichzelf kunnen motiveren om stapsgewijs nieuwe leermethodes op te bouwen. Zo vormt Breintrein een sterke ondersteuning voor leerkrachten en leerlingen in de tweede graad als een schakel naar meer leerzelfstandigheid. Er kan klassikaal mee gewerkt worden, maar de leerlingen kunnen er ook individueel mee aan de slag


Book
S.O.S. brein. Help je tiener slimmer studeren
Authors: ---
ISBN: 9789002223587 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Standaard

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het menselijk brein staat in de media vaak symbool voor creativiteit, intelligentie en vernuft. Ieder mens voelt het spontaan aan: het brein is slim, superslim. En wie heeft een brein? Iedereen! Iedereen heeft dus potentieel om slimmer te worden. Alleen, hoe doe je dat? Recente inzichten in de werking van het brein kunnen tot een fundamentele verbetering leiden in de studiemethode van jongeren. Leren en studeren: het kan korter, het kan beter en het hoeft vooral niet lastig te zijn.

Listing 1 - 10 of 54 << page
of 6
>>
Sort by